יום רביעי, 29 באוקטובר 2008

כלכלת בית

אנשים היום, כבר מגיל צעיר מאוד, צעיר מידי, נחשפים לשיטה הכלכלית שלנו שמתבססת על צרכנות. אנחנו תחת הפגזה של בעלי אינטרסים שרוצים את הכסף שלנו. והם עושים את זה בדרכים חלקלקות, כך שאם אנחנו לא עוצרים לרגע וחושבים, בקלות רבה מאוד נסחפים לפיתויים, לצריכה מופרזת שלא מועילה לנו ויכולה גם להזיק.

אני לא חושבת שמלמדים בבית הספר מודעות צרכנית, ביקורת על המדיות השונות שאנחנו נחשפים אליהן, והתנהלות כלכלית בסיסית. רוב האנשים לא בודקים את החשבונות שלהם, לא מנהלים את משק הבית שלהם בצורה מושכלת, סומכים על האוברדראפט, ומסתדרים איכשהו. יש גם כאלה שממש מסתבכים.

כל מה שצריך כדי לעצור את זה, זה לעצור שניה:
לעשות חשבון פשוט: כמה הכנסות יש לי, ולפי זה כמה אני יכול להוציא. וזהו. כאילו אין אפשרות לאוברדראפט. אז מסתבר דבר מעניין - שאין לך בכלל מושג מה הולך בהוצאות שלך... יש תשלומים, יש הוראות קבע, הכל מפוזר... אם היה מנהל לבית הוא היה מפטר אותנו
לפני קניה לעצור ולחשוב: האם אני צריך את זה? של מי האינטרס שאני אקנה את זה? על סמך מה החלטתי שאני צריך את זה? פרסומת? לחץ חברתי? מבצע? בדקתי בכלל את פרטי המבצע?
ויש עוד טיפים - אבל הרעיון מובן.

עמותת פעמונים פועלת בהתנדבות לעזור לאנשים שנכנסו לצרות. בשונה מעמותות אחרות היא מתנה עזרה כלכלית במחוייבות לבדיקה של מה שקורה בבית, ונותנת לאנשים כלים כדי שלא ישרפו את כספי הסיוע ויחזרו למצבם הקודם. אם רוצים לתרום למישהו - זה להם. באתר שלהם הרבה מידע, טיפים, הרצאות, המלצה לדפי מעקב אחר הוצאות (כדאי לעשות את זה לפחות למשך כמה חודשים כדי להבין את הבית שלכם מתנהל). יופי טופי.

שירות מקביל, אבל לא עמותה ולא בהתנדבות, אלא חברה לייעוץ כלכלי - יבולים.

כלי נוח יותר מרישום ידני בטבלאות הוא התוכנה hand wallet, שניתנת לרכישה בגרסאות לפאלם ולמחשב. קניתי אותה לפני שנה (160 ש"ח) והיא מעולה ומאוד נוחה לשימוש. היא יכולה להסתנכרן עם האתר של הבנק, מאפשרת שיוך הוצאה לאמצעי תשלום שונים, ומראה סטטיסטיקות בחיתוכים מועילים.כך יכולתי לבדוק את פירוט כרטיס האשראי ולהכיר כל הוצאה, למשל. מומלץ בהחלט. מה שכן, לי אישית היה קשה לעמוד לאורך זמן במחויבות לרשום כל הוצאה והוצאה. העבודה על זה צריכה להיות או ברמת 5 דקות ביום או חצי שעה פעם בשבוע, ואני אחרי שהתמדתי חצי שנה, הזנחתי למשך כמה חודשים, והצטברות של הניירת עושה את זה ללא רלוונטי. בכל אופן בתקופה שהשתמשתי בה היא נתנה לי תמונה, וכיון שיש הרגלים די קבועים, אז גם זה הספיק כדי לקבל תמונה על ההתנהלות הכלכלית בבית.

אין תגובות: