יום שבת, 20 בנובמבר 2010

חם שטוח וצפוף - חלק 4

המקום שאליו אנחנו צריכים לחתור, שלכיוונו צריכות להיות כל ההטבות הממשלתיות וכל הדירבונים הוא המקום של "אינטרנט האנרגיה" ומציאת המקור לאנרגיה נקיה.

מה זה אינטרנט האנרגיה?
נכון להיות רשת החשמל שלנו היא חד צדדית וטיפשה: אנחנו צורכים חשמל מהשקע בקיר ומשלמים חשבון בסוף החודש. לא משנה אם צרכנו בשעת שיא או שפל, אם היינו יעילים או לא. חברת החשמל מחשבת את סך כל ההוצאות שלה + השקעות + רווח, מחלקת בכמה ביקוש צפוי ולפי זה פחות או יותר נקבע המחיר לקילוואט-שעה. יש לחברות החשמל אינטרס לעודד צריכה כי לקדם את ההתפתחות שלהם.
יש כאן מין מזנון צרוך אנרגיה ככל יכולתך בתשלום קבוע, ולכולם נוח כי אף אחד לא מסתכל מה קורה במטבח.. ומה שקורה במטבח זה שהמחיר שאנחנו משלמים הוא לא המחיר האמיתי: לא משלמים את עלויות הזיהום, את עלויות התחממות כדור הארץ, את עלויות מחלות האסטמה, אובדן המגוון הביולוגי ועוד ועוד.
עוד זווית לעניין הזה היא שחברות החשמל מחויבות לענות על הביקוש תמיד. ופעם פעמיים בעונה (גלי חום בקיץ למשל) יכולות להיות דרישות שיא. על מנת לענות על הביקוש הדי חד פעמי הזה, החברות חייבות להחזיק תשתית בסטנד ביי שתדע לספק את הדרישה.
אז יש לנו מכונה אדירה שמרושתת בכל פינה ומגיעה לכל מקום, אבל היא עובדת על עידוד צריכה ואי התייחסות לזמני שיא ושפל והיא פועלת מהמפעל עד למונה ולא מעבר לזה.

החזון שפרידמן מציע בספר - "אינטרנט האנרגיה" - מדבר על רשת חשמל חכמה, דו-כיוונית שמעודדת יעילות אנרגטית, ובכך חוסכת משאבים לכולם מאפשרת השקעת משאבים לשימוש באנרגיה נקיה.
יש בספר תיאור עתידי מלבב ומעורר השראה. הייתי שמחה הייתי להעלות אותו כמו שהוא (אולי אבקש רשות מההוצאה). בגדול הרעיון הוא כזה: בכל מכשיר חשמלי קיים שבב שמדבר עם מערכת החשמל. בכל בית מותקנת "קופסא שחורה" שמנהלת את כל נושא האנרגיה. חברת החשמל לא מעבירה ברשת רק חשמל, אלא גם את העלויות האמיתיות שלו: עכשיו יש נפילה בצריכה = החשמל יותר זול, עכשיו יש עליה בצריכה = החשמל יותר יקר. המערכת החכמה בבית יודעת לנהל כל מכשיר לפי סדרי עדיפויות. אפשר להגדיר לכל מכשיר באיזה עלויות מותר לו לפעול ולעכב הפעלה שלו בתעריפים היקרים. למשל - לדחות הפעלת מכונת כביסה לאמצע הלילה. וכל העסק מתנהל ע"י המכשירים עצמם בהתאם להגדרות או חבילות השימוש שהוגדרו להם.
התוצאה של הדבר הזה, הוא השטחה של הגרפים הקיצוניים של צריכת החשמל - פריסה של השימוש בחשמל בצורה יעילה, כך שגם הצרכן משלם פחות, וגם חברת החשמל משלמת פחות על החזקת עתודות לשעת שיא שרוב הזמן מתבזבזות, יכולה להתקיים יותר צמיחה עם פחות תחנות כוח, יותר יעילות אנרגטית ויותר אנרגיה מתחדשת.
חברות חדשות שסוחרות בפליטות פחמן מציעות שירותי התיייעלות אנרגטית לבתים. מי שמייצר אנרגיה (סולארי למשל) או שמאפשר איחסון אנרגיה משעת שפל לשעת שיא (בבטריה של המכונית החשמלית למשל) מקבל תשלום על כך, וזה פתח לעסקים מעניינים כמו חניונים סולאריים למשל. תקנות הבניה מאשרות בנין ציבורי רק אם הוא יוכיח צריכה של 0 אנרגיה ע"י מכירה של חשמל בחזרה, או ע"י שימושים כפולים במשאבים - למשל מטבח בית הספר משמש את פיצה דומינוס אחה"צ ובערב. (הידעתם שייצור המלט העולמי, החום שנדרש כדי לקלות את הגיר והפחמן הדו חמצני הנפלט תוך כדי כך, פולט לאטמוספרה פחמן דו חמצני בכמות ששווה לזה שפולטות כל נמכוניות בעולם?! מכאן החשיבות המטורפת בבניה יעילה אנרגטית).

הטכנולוגיות לקיום אינטרנט אנרגיה נמצאות בניסויים במעבדות והדבר הזה יכול לקרות.
שילוב של מודל אינטרנט האנרגיה עם פריצת דרך בתחום של הפקת אנרגיה נקיה תהיה מהפכה אמיתי שאנחנו זקוקים לה נואשות.

אין תגובות: