יום רביעי, 10 בנובמבר 2010

גגות מגניב!

גלובלוג פרסמו ידיעה משמחת על התייעלות אנרגטית בארה"ב. הממשל שם יוצא ביוזמה לביצוע גגות קרים בבנייני ממשלה. הפוסט מסביר שגגות קרים הם גגות שנצבעו בצבע או בציפוי מיוחד על מנת להחזיר את חום השמש.הדבר מצמצם את עלויות הקירור .וכו' (תקראו לבד).

נשמע מוכר והגיוני, ידוע שעדיף לצבוע את הגג בלבן, אבל אם יש ציפוי מיוחד שעוזר עוד יותר, אני רוצה לדעת מהו. ביקשתי מידע על הטכניקה המסתורית, והפנו אותי לחפש ברשת.

חיפשתי. שמחתי למצוא המון תוצאות ועוד בעברית !
אבל... (ופה אנחנו עוברים לנושא אחר - לא בניה ירוקה אלא אתיקה בתכני רשת) אותו המאמר מופיע פה, פה, פה, גם פה, לא נשלל מקומו פה, הנה הוא פה, וגם פה!
קצת לא נעים, הייתי אומרת. מעניין מה המקור ואם הוא הרשה לכולם להעתיק...

ונחזור לחומר המסתורי:
פה מופיעה הידיעה עם תיאור מתסכל שהאמריקאים הוציאו מכתב עם הנחיות מפורטות (איזה?). פה מופיעה אותה ידיעה ויש הפניה למחקר (באנגלית, וארוך נורא! ואיפה אומרים מה החומר?). ופה (וגם פה) אותו דבר עם הפניה למחקר, ושאלה (ללא תשובה) מה ניתן לעשות בארץ...

והכי קטע זה שכשמחפשים בגוגל תוצאות מתורגמות לcool roofs, מקבלים הרבה "מגניב הגג" או "גגות מגניב". וגם דברים כמו:
מגניב הגגות הם גגות המורכב מחומרים מאוד יעיל משקפים יום ראשון האנרגיה של מהגג לפני השטח. חומרים מגניב המדרון גגות נמוך בהירים בעיקר בצבע לבן, למרות לבן בצבעים שאינם מתחילים להיות זמין עבור יישומים גג משופע. מגניב גגות צריכים גם להיות emissivity גבוה, המאפשר להם לפלוט אנרגיה אינפרא אדום. למרבה הצער מתכות חשופות ציפויים מתכתיים נוטים להיות emissivity נמוכים אינם נחשבים חומרים מגניב.
ואם זה לא מגניב, אז מה כן?

אולי צריך לדבר עם אנשי איטום על מה מדובר, ואני סתם עושה סיפור.
כרגע כל מה שיש לי זה שהחומר אמור להיות לבן, שיש יריעות, ויש ציפויים, שיש שם איזה פיגמנטים מיוחדים, שלוחות מתכת וצבעים מתכתיים לא טובים.

תגובה 1:

איתי אמר/ה...

תופעת ה - Plagiarism (העתקה ספרותית) היא תופעה מוכרת בארץ ולכן אין בררה אלא לציין "כל הזכויות שמורות" תמיד. תמיד אפשר לעשות דבר אחר והוא לאפשר את הפצת התכנים הלאה ברישיון Creative Commons. למרבה הצער, הרבה אנשים עדיין לא קוראים מה בדיוק הם צריכים לעשות על מנת שלא לעבור על תנאי הרישיון...