יום רביעי, 12 בנובמבר 2008

קורס בניה ירוקה מ.א.מגילות ואיגוד ערים יהודה - פגישה2 - ראדון

את הסקירה בנושא הראדון העביר אסף חרמון, רכז תכנון סביבתי באיגוד ערים מטה יהודה.

האזורים הרלוונטיים בארץ הידועים כבעלי ריכוז ראדון גבוה - ירושלים, ערד, ים המלח ויישובי מעלה אדומים וגוש אדומים.

הראדון הוא גז טבעי שנפלט מהאדמה בעקבות התפרקות רדיוקטיבית טבעית. הריכוז שלו נמדד במספר ההתפרקויות שלו לשניה ביחס למטר מעוקב. הראדון כבר יותר מהאויר, אבל הוא מתנהג כמו האויר - אם יש תנועה הוא יתפזר, ואם אין הוא ייתקע. באויר החופשי אין בעיה - זה מתפזר. הבעיה מתקיימת במבנים, וכיוון שבתרבות שלנו הבית אטום היטב ופחות מאוורר הריכוז יכול לעלות ולהגיע לריכוזים מסוכנים. הראדון נכנס לגוף בנשימה ומתפרק בתוך הגוף.

הראדון נפלט מהאדמה, עובר דרך הרצפה, ובמבנה לא מאוורר יכול להצטבר ולגרום לנזקים.
גם חומרי בניה כמו בטון ובלוקים פולטים ראדון ברמה מסויימת, תלוי במקור שלהם - מאיזה איזור באו. קיימת לכך תקינה כלשהי, אבל לא ברור מי בודק את העניין.

הפיתרון האולטימטיבי לבעיה הוא פשוט אוורור: פתיחת חלונות לאויר צח, ובמיזוג אויר שימוש באויר מבחוץ ולא מיחזור של אויר מבפנים.
פרט ראדון: פתרון פשוט ביותר - מעל לאדמה ומתחת לרצפה מכינים שכבה של חצץ (בעוביים שונים וסוגים שונים של חצץ - יש מפרט מדוייק לעניין) ומעבירים צינור תקשורת בלולאה סביב ההיקף של הבית. הקצה של הצינור עולה אל הגג ומשחרר שם את האויר שהצטבר בו (ויש גם אפשרות להפעיל מפוח ולשאוב באופן אקטיבי את האויר).
קיים גם מוצר שנקרא מזרן sgc - שעשוי מחומר שסופח את הגז מתחת לרצפה, גם הוא עם צינור שעולה לגג.

איגוד ערים יהודה מפעיל בשנים האחרונות במעלה אדומים, ויש גם התחלה של שיתוף פעולה עם מ.א.מגילות, מה שנקרא "נוהל ראדון" לבנינים חדשים. בשלב הגשת היתר בניה יש דרישה מהעיריה לתכנון פרט ראדון שצריך להיות מוגש עם תוכניות הבניה, ובשלב טופס 4 - מבצעים אטימה של הבית ובדיקה עם גלאי למשך 3 ימים כדי לבצע "ניחוש מלומד" על ריכוז הראדון במבנה.

בדיקה מסודרת של הראדון מבוצעת לטווח ארוך 3-6 חודשים בהם ממוקם גלאי פאסיבי בחדר. ניתן לעשות בדיקות כאלה דרך איגוד הערים (עלות של 150 ש"ח לגלאי) ובכך להגיע לאמינות גדולה יותר - כי אין קשר בין הקבלן לבין מבצע הבדיקה...

במבנים קיימים שמתגלה בהם בעיה, ניתן לבצע פתיחת חלון, או צינור ניקוז עם/בלי מפוח.

חלל כלוא מתחת לבית יכול להכיל ריכוז ראדון גבוה מאוד. אם החלל אטום היטב - אין בעיה. אם קיימת צנרת שנכנסתלבית, או פתחים לכיוון הבית סביר שיהיה מעבר ראדון לתוך הבית.

אין תגובות: