יום שישי, 13 בפברואר 2009

התייעלות אנרגטית

במסגרת מחשבות על הפקת קמפיין לתושבים/מוסדות, עשיתי קצת שיעורי בית על נושא התייעלות אנרגטית.

בגדול הרעיון הוא לצאת עם מידע לציבור (שמניח מהתדמית של איכות הסביבה שכדי להיות בסדר צריך לשים פאנלים סולריים על הגג, אבל זה נורא יקר, אז לא חשוב אני לא אעשה כלום) ולחשוף אנשים להמון דברים שאפשר לעשות גם בבניה חדשה וגם בבנינים קיימים כדי להוריד עלויות של חשמל = להתייעל אנרגטית. לא יודעת למה זה יתפתח, אבל יש כאן בוקר של גיגול מרוכז על הנושא...

רקע על חשיבות הנושא: בכל פעם שאנחנו משתמשים בעוד חשמל אנחנו גורמים במו ידינו לכל הנזקים הנובעים מייצור חשמל (שימוש במשאבי טבע מתכלים, זיהום אויר, פליטת גזי חממה וכו'). כל חיסכון של חשמל הוא בעצם פעולה ירוקה. בנוסף, עם השנים צריכת החשמל רק עולה, והמדינה מתקשה לספק את הדרישה, ומדברים על בניית תחנות חשמל פחמיות נוספות, שזה בלגן בפני עצמו. התיעלות אנרגטית לא פוגעת בצמיחה ולא מאיימת על כלום, רק משתמשת בהיגיון ובטכנולוגיות קיימות לניצול חכם יותר של חשמל ובכך לחיסכון של עד 30% בצריכת החשמל.

גם אצלנו מתחילים להבין את זה, ואפשר לראות ניצנים במשרדי ממשלה. כאן למשל, מסמך של משרד התשתיות לגבי התייעלות אנרגטית במלונות, כולל התייחסות למיזוג אויר, תאורה, מים חמים, כביסה, בידוד ועוד. כאן דיווח על תוכנית ממשלתית להתייעלות אנרגטית. כאן דיווח על הצעת חוק לחיוב מבנים ציבוריים להשתמש בנורות חסכוניות. כאן ידיעה על כך שמשרד התשתיות בחר בחברה לביצוע פרוייקטים של התייעלות אנרגטית.

חברות פרטיות שעוסקות בנושא - או מוכרות מוצרים רלוונטיים או מייעצות למוסדות, או גם וגם - נידן, אי,אייץ', אס טק, ספארו שרותי אנרגיה, ובטח יש עוד.

מאמר מצויין - גם מעורר מוטיבציה וגם נותן טיפים: בידוד ואיטום, הצללה, צביעת גג, הכנסת אור יום, אוורור טבעי, זיגוג חלונות, אוורור חלל גג, צמצום שטח ממוזג, גריטת ציוד, הוצאת מקורות חום מהשטח הממוזג.
עוד עקרונות כאן. וכאן מאמר בהסתכלות על הרשות המקומית.

קיימים בשוק מוצרים רבים שתומכים בהתייעלות אנרגטית - גלאי נוכחות שמכבה מזגן כשאין מישהו בחדר, שעון שבת מכבה ומדליק בוילר בהתאם לצורך, טרמוסטט לכיוון חום המים בדוד, ארון חשמל חכם מפצל חשבון חשמל לפי קוי החשמל בארון, מכשיר שמראה צריכת חשמל נכון לאותו רגע כולל פירוט עלות בכסף ובפליטת גזי חממה, נורות חסכניות.

ויש גם הגיון פשוט: אם קר לך בבית קודם תוודא שאתה לובש חולצה ארוכה ורק אח"כ תפעיל את החימום. אם חם לך, תפתח חלון ורק אח"כ תחשוב על המזגן. להפעיל תנור אפיה על כמה מאפים בבת אחת. לכבות מכשירים ולא להשאיר אותם על סטנד ביי. אם יש מזגן פועל לסגור דלתות וחלונות.
הרבה רעיונות באים אם רק זוכרים שיש קשר בין הפעולה הפרטית שלי לבין המצב העולמי הכללי.

2 תגובות:

הסבת רכב לגז אמר/ה...

בהחלט כתבה מעניינת, אך התייעלות אנרגטית לא קשורה רק לבית אלא גם לרכב שבו אנו משתמשים. הסבה לגז של הרכב המשמש אותנו צריך גם להוות חלק מפתרון של התייעלות אנרגטית.

ג.ו קירור בע"מ אמר/ה...

ומה לגבי התייעלות אנרגטית?
אפשר לחסוך בתהליך זה המון כסף ולעזור לסביבה ירוקה יותר
http://www.gvk.co.il/sale.asp?id=15