יום שישי, 9 באפריל 2010

בונים בית. יהיה גם ירוק? (3) אז מה אנחנו רוצים בכלל?

באדיבות הפוליטיקה הישראלית, העולמית והגלקטית אנחנו מוקפאים ולא יכולים להתקדם...
לא חשוב: ממילא אנחנו עוד מתבשלים לאן פנינו. אנחנו בשלבי בדיקת אדריכלים, אבל כבר מבוססים במחשבות על צרכים, חלומות וסתירות.

הראיתי לחברה שרטוטים ומחשבות עצמאיים שאני מתקשקשת איתם, והיא שאלה: אז מה בעצם אתם רוצים שיהיה ירוק בבית שלכם? זאת באמת שאלה ראויה כי לא כל דבר וכל שיקול מדברים אלינו באותה מידה.

אם נתחיל מהמאמר הזה כנקודת מוצא שמסכמת עקרונות בסיסיים של בניה ירוקה, אפשר יהיה לנסח רשימת צרכים שרלוונטים לנו. אז מה אנחנו רוצים?
  1. תכנון אקלימי: העמדה על המגרש. התייחסות להפניה, פתחים, הצללות על קירות הבית. התייחסות גם לנושא הרוח המיוחד אצלנו (האם לתכנן 2 חצרות - חיצונית הפונה לנוף וחשופה לרוח, ופנימית מוגנת רוח?).
  2. בידוד: מפרט קירות, רצפה, תקרה, גג - יעיל. התייחסות מיוחדת לגשרי קור, לחלונות, לתריסים. מכל הדברים-כאן יש לי הכי פחות ידע.
  3. אוורור: תכנון שיביא לתנועת אויר בבית. ישפר איכות תרמית בקיץ.
  4. אור טבעי: כמה שיותר טריקים תכנוניים להחדרת אור טבעי במשך היום.
  5. קטן: אנחנו רוצים בית קטן. שלא יעלה על ה100 מ"ר. גם מסיבות תקציביות בשלב הבניה, גם כי אנחנו לא רוצים שטחי ענק שצריך לתחזק לחמם ולקרר בשוטף, וגם מסיבות של תפיסת עולם משפחתית: אנחנו רוצים חלל ציבורי משפחתי שעוברים בו, שחיים בו, שעובדים ונפגשים בו. אם משפחה היא מחנה אימונים ליחסים בחיים, אנחנו רוצים נקודות מפגש. פרטיות תהיה לילדים בדירה שיישכרו אחרי הצבא. עד אז שיתאמנו בלהתחשב אחד בשני ובלחיות ביחד. לא רוצים בית גדול שאפשר להעלם בו. בשביל מרחב נצא החוצה לחצי הדונם ונשב על הערסל וכו'.
  6. מערכות תומכות: הפרדת מים אפורים ובניית אגנים ירוקים לטיהורם למי השקיה. דוד שמש. (בדיקה של) משיכת מים מדוד שמש למדיח (אם יהיה) ולמכונת כביסה. בחירת אביזרים חוסכי מים (אסלות, ברזים). שקעים עם מתג. הכנה למזגנים (נעבור שם קיץ וחורף ואז נחליט אם הצליח לנו ביעילות האנרגטית ואם צריך גיבוי מזגנים). יונתן מפנטז על צינור שעובר בקרקע ומשחרר לבית אויר קר. משאבת חום - לבדוק מה המשמעות, אולי לבצע הכנה.
  7. חוץ: תכנון ניתוב כל המים שיוצאים מהבית לשימוש בגינה – מזגן, נגר מרזבים, שטיפת רצפה, מים אפורים. (בדיקה שאלת האיגום, בדיקת קרקע) . שטח ברור לפחי מיחזור, ערימת קומפוסט.
  8. כללי: תכנון אקוסטי - שלא נרעיש לשכנים, ושניחשף למינימום רעשים מהסביבה. תכנון פינת בישול/מדורה/קמין בחוץ כך שלא יפריע ריח/עשן לשכנים.
  9. תמיכה בתחזוקה מינימלית כשיקול בבחירת חומרים (ריצוף שלא מראה כל פיפס לכלוך, שיש כנ"ל).
  10. בדיקת קרקע חשובה מבחינת תכנון הגינון. אין לנו כוונה לגנן את כל החצר, אלא לעשות שימוש במשטחי חצץ דק, ביניהם שבילים מרוצפים ברמה כזאת או אחרת. גינון: בערוגות יעודיות, בצמחי מים שיהיו ממילא באגנים הירוקים (אני רוצה לתכנן אותם כך שהם חלק מהנוף בגינה ולא רק בתפיסה של מפעל שמספק לי מים), ועצים. בערוגות או שנשים אדמת מילוי, או שנשחק בפרמקאלצ'ר ונשביח את האדמה המקומית לאט לאט. אבל העצים, מעבר לבור שנחפור ונרפד לכל אחד אמורים להסתדר עם האדמה שיש מתחת, וחשוב לי לדעת מהי. עוד שאלה לגבי הקרקע היא אם היא יודעת לאגום מים.
  11. תקציב - למשך 20 שנה או יותר, בכל חודש, אנחנו צריכים לשלם הרבה על העניין הזה. אז התחת שלי גם כה משתעבד, אבל מבחינתי זה טיעון כדי לחסוך ולא כדי להוסיף. כל 100 ש"ח פחות בהחזר החודשי למשכנתא זה חוג לילד, או משהו שהרבה יותר מענין אותי מאשר מרצפת כזאת או אחרת. אני יודעת שבקלות רבה אפשר להיסחף, כי כשמדברים בסכומים בסדרי גודל של מאות אלפים, אז פתאום עשרות אלפים נראים כמו החלטה קטנה. לא רוצה את זה. רוצה להתקמצן על השקל. שיעלה הכי זול. לשלם רק על מה שמהותי ממש ולא על המסביב. אתגר.

דברים שפחות רלוונטיים לנו:

  1. צמצום פגיעה בנוף. נקודה כואבת, אבל too late. יונתן משווה את הקבלן המפתח לאורקים משר הטבעות. היה הר. לא היה נוח למתכננים - נאכל ההר ויאללה להמשיך הלאה. אני קצת מגזימה אולי, אבל בכל אופן האדמה במגרש שלנו נפרדה מזמן מהמרחב הטבעי שהיה לה פעם.
  2. חומרים מיוחדים. לא יודעת מאיפה להביא את הכוח להתעסק עם רזולוציות של בדיקת מחזור החיים של כל חומר, מאיפה הגיע העץ, אם חומר הבידוד מתמחזר, בטון מיוחד, וכו'. מה גם שסביר להניח שהחומרים הלא-סטנדרטיים עולים יותר והתקציב אצלינו הוא issue מהותי.

ורשימת צרכים ומחשבות כללית, בלי קשר לירוק:

  • שירותים: אוורור, שלא תהיה זליגת ריח לתוך הבית. פרטיות (כניסה מוצנעת, בידוד אקוסטי, שלא יהיה מיטה של מישהו מעבר לקיר), מקום לספרים ומגזינים
  • מטבח: אוורור, שלא תהיה זליגת ריח לתוך הבית. לא פתוח לגמרי לחלל ציבורי, להסוות כיורים ואזורי עבודה שנשארים מבולגנים. מקום לספרי בישול. מרווח מינימלי בין כיור לסוף השיש שלא יכאב הגב, כנ"ל לכיריים. פתרון איחסון לפסולת אורגנית שלא יהיה מטרד ריח. שני כיורים – בשרי חלבי. התייחסות לגובה מיקרוגל. מקום למחשב נייד. שיש שלא רואים עליו לכלוך. ארון ללחם. כיור שפונה לפינת אוכל ומוסתר בקיר, שמי ששוטף כלים יוכל להיות בקשר עין עם החלל הציבורי ולא עם הגב. חלון ליד כיריים – גובה חלון לפחות 10 ס"מ מעל גובה האש שלא יסיט את הלהבה כשיש רוח.
  • חלל ציבורי: מוזיקה - מיקום וחיווט למחשב ומערכת שמשרתת גם מטבח, גם סלון. נקודת שירות באזור הכניסה: טעינת פלאפונים, אחסון כסף קטן, מפתחות, קרם הגנה, קרם ידיים. נקודת הדלקת נרות. קיר תמונות משפחה.
  • פינת עבודה: לילדים – שיעורי בית, ציוד בית ספר, מחשב. פינה נפרדת לחמוטל לעבודה (מחשב, מסמכים, שאני לא מרשה שיגעו). רואים סרטים במחשב, אז צריך פינת ישיבה נוחה כמו מול טלויזיה. פינת העבודה כחלר מהחלל הציבורי ולא מבודדת.
  • צרכי איחסון: כניסה- תיקים, נעלים, מעילים, כובעים, כיפות. ציוד בריכה. ציוד פיקניק. תיקים לנסיעה. ציוד אופנוע. מצעים. מגבות. תרופות. טואלטיקה: שמפואים, סבונים, הגיינה נשית, נייר טואלט
    צעצועים. תיוק ניירת בית - קלסרים וניירת מפוזרת לפני תיוק. ספריה: ספרים ואלבומים. כלי פסח. חומרי יצירה. יצירות. כלים ח"פ. כלי תפירה. מגב, דלי, מטאטא, שואב אבק. ספרי לימוד, בגדים לא במידה, ציוד תינוק – מחסן חוץ / בוידעם?. ערכות מגן. נוסטלגיה – ארגזי זיכרון. אוכל חיות. כביסה נקיה לפני קיפול (שלא יהיה ערימת כביסה על המיטה). כביסה מלוכלכת לפני המכונה (שלא יהיה ערימת כביסה במקלחת). דיסקים, מכשיר mp, אוזניות,
  • חוץ: כיור (כולל מים חמים) לשטיפה גסה, ברז שאפשר לחבר צינור. אחסון נעליים מלוכלכות. מקום לאופניים. מקום מוגן לעגלת תינוק. נקודת הכנת קומפוסט . פחי מיחזור גדולים (נייר, בקבוקים, פי'צפקעס, פיקדון). מחסן נגיש לאיחסון שמעטס, אופניים, קסדות, ציוד גינון, כלי עבודה, מקרר "ב"/מקפיא. פינות ישיבה. נדנדות/סולמות טיפוס/ערסל ילדים. לול תרנגולות (משולב עם הבוסתן). תכנון שלד של גינון: בוסתן, ערוגת ירקות. יש לי חלום על מקלחת בחוץ. פינת בישול בחוץ (הידד לחביתות על הגזייה וארוחת ערב בחצר!). מקום לתנור שמש (שאבנה יום אחד). תכנון והכנת שטח שיהיה ל"צימר"/סטודיו בחצר. תכנון נקודות חשמל חוץ: למים אפורים, לפינות ישיבה, ל"צימר" הנ"ל, לשביל כניסה.
  • אמבטיה: 2 חדרים: אחד אמבטיה אחד מקלחת, שני שירותים בבית. מתחם כביסה: מכונות, חומרי ניקוי, מדפי "מכבסה", שולחן גיהוץ. אוורור. אפשר תקרה מונמכת ולהשתמש כאיחסון בוידעם.

סביר להניח שחלק מהדברים ירדו מהפרק עקב סתירות בין צרכים וצורך בסדרי עדיפויות, וכמו כן שיתווספו דברים. אבל יש כאן בסיס די מוצק של המחשבות שלנו. אדריכל אומלל - הנה הנודניקים באים!

2 תגובות:

חמוטל לורנס אמר/ה...

רושמת לעצמי עוד נקודה שעולה ונזנחת ועולה שוב וכו' - המחשבה על לבנות דווקא תקרה גבוהה בחדרים ולאפשר גלריה נמוכה למטרות שינה כך שהחדר מתפנה לעבודה, או יכול לשתף יותר ילדים בחדר.
לבדוק.

חמוטל לורנס אמר/ה...

עוד חוץ, במחשבה על הילדים: תכנון פינה עם צמחיה שתהפוך ל"מחנה". גרוטיאדה. עץ שאפשר יהיה לבנות עליו בית עץ.