יום רביעי, 29 באוקטובר 2008

אגדה אורבנית

פרק (48 דקות ששוות כל רגע) מתוך הסדרה של ניצן הורוביץ על עולם המחר, המתאר ערים נכונות, ערים טובות.

היה מעניין מאוד לראות שלעומת המציאות העירונית המוכרת לנו - צפיפות, זיהום, פקקים, שכונות עניות מול עשירות וכו' - יש ערים שחשבו איכות סביבה כבר לפני שנים, ותוכננו / שונו להפליא.

הערים המתוארות הן קוריטיבה בברזיל ופורטלנד בארה"ב.

עקרונות פשוטים שהנחו את חיפוש הפתרונות:
השתמש פחות במכונית
הפרד את האשפה
גור קרוב לעבודה, או הבא את העבודה הביתה

כמה הבנות מענינות (רשמתי תוך כדי צפיה אז אלה נקודות, ולא מנוסח ברצף):
  • השנה יותר אנשים גרים בערים מאשר בכפרים, בכל העולם
  • מגורים בעיר מונעים הרס שטחים ירוקים
  • הבעיה העיקרית היא שנותנים עדיפות למכוניות על פני האנשים.
  • עיר לא יכולה להתבסס על מכוניות, אי אפשר להקדיש עוד ועוד מרחב ותשתיות עבור מכוניות.
  • מכונית היא כמו החותנת, צריך להיות איתה ביחסים טובים, אבל אי אפשר שתנהל לנו את החיים. אם האישה היחידה בחיינו היא החותנת, אנחנו בבעיה. צריך אלטרנטיבה.
  • אי אפשר להפריד תפיסה סביבתית ירוקה מתפיסה חברתית.
  • אוכלוסיה מעורבת - צעירים,זקנים, עשירים, עניים - היא הדבר הנכון והבריא שמחיה את העיר.
  • אנשים הם המהות של העיר, והיא צריכה להיתפר סביבם ולא סביב פתרונות למכוניות.
  • העושר של חיי רחוב "דאון טאון" שהכל קרוב וחי, ובחוץ (בשונה ממסחר קניונים, עיר המחולקת למתחמים, שכונות סגורות או פירבור-כוחות חזקים שעוזבים את העיר בגלל איכות חיים ירודה).
  • פתרון: תחבורה ציבורית יעילה וזמינה שמייתרת את המכוניות
  • צורך בשטחים פתוחים לכלל הציבור - מערכת פארקים ענקית לאורך כל העיר.
  • מרחב ציבורי שכולל שבילים רחבים להולכי רגל, שבילי אופניים, וכבישים.
  • עיר שטובה לכל תושביה - נגישות לנכים, התייחסות לעגלות תינוקות, לזקנים.
  • השינוי יכול להתבצע תוך שנתיים-שלוש, כאן ועכשיו. לא צריך לחכות לתחתית. תחבורה ציבורית צריכה להיות על פני השטח, על חשבון מכוניות פרטיות. כשהתחבורה הציבורית תהיה יעילה, אנשים יוותרו לבד על המכוניות. כשיהיו שבילי אופניים רחבים לאורך מסלולים, אנשים יבחרו לבד באופנים ככלי תחבורה.
  • יש מקום לתכנון ארוך טווח, אבל באופן נקודתי ניתן לחולל שינוי גדול "אקופונקטורה עירונית" ע"י שינוי קטן שמשפיע בגדול על המרחב שסביבו.
  • מודעות והבנת בסיסית של מהות העיר כמרחב לקדמה חברתית.

בקיצור, מעניין, מעורר מחשבה, תראו, תשלחו קישור לראש העיר שלכם, תנו לי עיר כזאת ואני באה בריצה (או אופניים).

אין תגובות: