יום שני, 7 במרץ 2011

כנס reuse בפרדס חנה 3.3.11

ביום חמישי שעבר התקיים כנס reuse כהזדמנות עסקית בפרדס חנה. הפרדס חנאים (שאחריהם אני עוקבת באתר מושבה חופשית) מנסים לחיות בדרך טיפה שונה מהמיינסטרים, ובודקים כל מיני כיוונים באורח החיים השוטף, פרנסה, קהילה וגידול ילדים.
אז לילי רקמה והמון אנשים עזרו, והכנס הגיע, היה מעולה ועורר אצלי המון מחשבות, שאותן כמובן אסכם כאן.
על מעורבות
כאמור יש הרבה עשייה מקומית בפרדס חנה בנושאים של סביבתיים: חנויות יד שניה, קואופרטיב אורגני, פרמקאלצ'ר, ואין סוף אמנים וסדנאות.
מה שהרשים אותי היה שיתוף הפעולה מהמועצה. כשראש מועצה עולה לדבר בלי ניירות ומדבר לעניין ותוך שליטה במונחים הסביבתיים זה הישג מטורף בעיני. אני לא מכירה אנשי מינהל שמתייחסים לתחום יותר מאשר סוג של ניג'וז או מקסימום מחפשים את הגרין ווש שבו יוכלו לשכשך, אז מישהו שם עושה עבודה טובה, וזה ממש מעודד. לחץ מאסיבי מקהילה מעוניינת והשתתפות פעילה של מתנדבים בוועדת איכות סביבה מקומית כנראה מזיז הרים. יפה.
על ההרצאות
ההרצאה הראשונה היתה של גלעד אוסטרובסקי, שלמרבה השעשוע שלי השקף הראשון שלו היה "קיימות היא דרך חיים".
הוא דיבר על קיימות ועל חוק האריזות החדש. סיפתח טוב, מציג את הקיימות בשוק הכלכלי ומה בעצם הסיפור של חוק האריזות. סיכום ההרצאה יהיה בפוסט נפרד.
אחריו עלה הלהיט של הכנס, טום סזקי מטרהסייקל. קולח, מדויק, מצחיק ומעורר השראה הוא סיפר על החברה שהקים, ואיך הוא עשה מיליונים מזבל. הם עושים גם upcycle וגם מיחזור ובנו מערכת שמטפלת בכל פסולת אפשרית. מדהים לחלוטין, מעורר השראה כבר אמרתי, והם פותחים סניף בארץ! עוד סימן קריאה מגיע פה!!. סיכום בפוסט נפרד.
אח"כ עלה רן דותן מנילסן ודיבר על צרכנות אתית. מה לפי הסקרים משפיע על הלקוחות, מה מעניין אותם ומה אכפת להם מהסביבה, מסחר הוגן, מניסויים בבעלי חיים וכאלה. בסופו של דבר המסקנות מהסקרים די תואמות היגיון פשוט: הצרכנים מבובלים ולא ממש מפנימים מסרים לא ברורים, אנשים ישמחו לעשות מעשה טוב, אבל לא מוכנים להשקיע שקל יותר במוצר אתי יותר, וגם הפונקציונליות של המוצר חשובה - אם אין לו ערך הוא לא מעניין (דא!).
אורנה אנג'ל משיכון ובינוי סיפרה על שימוש חוזר בפסולת בניין. החברה שלהם נקנתה מתישהו ע"י שרי אריסון ועשתה שיפוץ ערכי בכל הרמות בחברה. הם שותפים (בהפסד, אבל משלימים עם זה באנחה כי זה חשוב) במפעל מיחזור פסולת בנין. הם פיתחו מודל של טיפול בפסולת כבר באתר כך שאפשר להשתמש בה במקום חומר מחצבות וגם לחסוך היטל הטמנה. והיה מאוד מאוד עוזר להם אם היתה יותר תמיכה ממשלתית. וגם ממש מעצבן שהם צריכים להיות ילדים טובים, וקבלנים קטנים שופכים פסולת בכל מקום ואין אכיפה. טוב. בסה"כ היא הציגה גישה טובה, וברור שערימות פסולת הבניין בכל מקום זה מיפגע נוראי, רק קצת ניג'ס לי באוזן הכמה קשה לנו.
הלאה.
פרויקט "להשאיר בעיר" של חלי אלול צלניקר וחווי ליבנה מרקמה עירונית, הוא עסק מעניין. הן עובדות עם עיריית גבעתים באופן ניסיוני, בשאיפה להפיץ את המודל בעוד ערים. הרעיון הוא לעשות ניהול של החומרים שבונים את העיר. לקבל החלטה שחומרים לא יוצאים מהעיר, או מקסימום יוצאים ע"מ להתחדש וחוזרים אליה שוב. הם ביצעו מיפוי רחובות - מה החומרים שמרכיבים רחוב: אספלט, בטון, עצים, מתכות. ועושות ניסיון להפוך פסולת עירונית למשאב ולהפוך את הקו הליניארי לתהליך מעגלי. כשמפרקים חומרים ברחוב מעבירים אותם למרכז עירוני, ובאותם חומרים משתמשים לבניה של פרויטקים חדשים. שימו חוזר באבנים משתלבות, הפיכת פסולת מפירוק ספסלים לשולחן פיקניק. הרעיון הוא להכין חוברת הנחיות ומאגר חומרים זמינים לעיר, כך שבכל פרוייקט חדש יתחשבו בהם מראש וישתמשו בהם במקום בחומרים חדשים. בנוסף יש ניסיון להטמיע את גישת cradle to cradle ולחשוף את המהלך לציבור. כשהעיריה לוקחת על עצמה אחריות להיות מודל להתנהגות התקווה היא שהתושבים יפנימו את הערכים בדרך עקיפה ובסופו של דבר זה ישפיע על נפח הפסולת בעיר. יפה.
ארז צליק מSIT תרגל חשיבה יצירתית שיטתית. סיכומון בפוסט נפרד. קונספט מעניין.
אז מה את עושה כאן?
אההה, אני גרפיקאית, ו, אההה, זה נורא מעניין אותי הנושא של שימוש חוזר, אבל תכל'ס אני לא ממש עושה עם זה משהו בעצמי, והייתי רוצה אולי, כי הציר הזה המפגש בין סביבה ליצירתיות לקהילה מאוד מדבר אלי, אבל, אההה, זה כנראה עוד מתבשל אצלי. אהם.
מחשבות? מסקנות?
יש כאן אתגר מעניין. עוד לא הבנתי לגמרי איך חוק האריזות אמור לפעול בשטח ואיזה הזדמנות עסקית בדיוק יש כאן. מה שמעניין אותי לפתור זה איך עושים מהפסולת מוצרים אמיתיים ושווים, ומעניין אותי איפה זה יכול להשתלב בעולם הכלכלי האמיתי ולא רק ברמת נישה של אנשים שעושים אמנות או סדנאות. לא שיש לי מוטיבציה/אומץ/עניין להיות בכיוון של טום סזקי, אבל באמת שהייתי רוצה לראות את זה בכיוון של פיתרון.
ממה שאני רואה הדברים עוד לא בשלים, יש כל מיני התחלות וכל מיני ריחרוחים, זה מרתק בעיני, ונראה לאן זה יגדל.

תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

איזה כייף לקרוא את הכנס בין דפי הבלוג, באופן פרדוקסלי, ראש המועצה לא רק היה מראש שוטף ומדוייק הוא גם ישב כמעט עד סוף הכנס, מה שאומר שהיה לו מעניין ואולי (אני מקווה) השאיר גם אצלו משקעים וכך אולי גם זה אחד מהדברים המשמעותיים שקרו בכנס, תודה שהיית וחלקת , לילי