יום שני, 17 בנובמבר 2008

קורס בניה ירוקה מ.א.מגילות ואיגוד ערים יהודה - פגישה2 - מבוא: איל ביגר

איל ביגר הגדיר את עצמו בחיוך "ליצן סביבתי ידוע" ונתן סקירה קצת מבולגנת על איכות סביבה, על הפרוייקטים שהוא מתעסק איתם, ועל המקום של בניה ירוקה.

ההרצאה היתה המעניינת מאוד למרות - ואולי בגלל - כל השבילים הצדדיים שהלכנו בהם בדרך.

אנסה לסכם:

איל עוסק בתחום מכמה כיוונים:
1. ביו-דיזל : הפקת דיזל לרכב באמצעים ביתיים , מבוסס על שמני מאכל משומשים - פלאפל וכו'.
2. הסבת לול במושב למבנה ירוק: בניה בקש, אדמה
3. יוזמת האנרגיה הטובה: מיזם חברתי המקדם פרוייקטים לשימור אנרגיה, שימוש באנרגיה מתחדשת בדגש על הקהילה (עבודה עם אוכלוסיות פריפריה וכו'). את האנרגיה הנחסכת מוכרים לגופים שרוצים לאזן את האשראי הפחמני העודף שלהם.

פרויקטים לדוגמא:
  • חלוקת נורות pl בבתי ספר בלוד, עם הסברים לשימוש להעלאת מודעות.
  • תמיכה בהחלפת מערכת חימום מים מסולר לדוד שמש בבתים משותפים בשכונות עם יכולת כלכלית נמוכה.
  • ייצור דלק משמנים והעברה של צי רכב עירוני לשימוש בדלק הזה .
  • הפצה של "שלילו-וואטים" מכשיר שמראה בשמן אמת את צריכת החשמל - כולל משמעות בכסף ובגזי חממה. שימוש במכשיר הראה חיסכון של 20% אצל המשתמשים. עלות מכשיר 500 ש"ח.

בניה ירוקה:
פעולות קטנות בבתים קטנים משפיעים על מה שקורה בעולם.
אמנם קשה לקשר בין הדלקת הקומקום להשפעה על העולם - אבל זה כך.
הבתים שכבר נבנו, הנזק שנגרם בזמן בנייתם, האנרגיה שבוזבזה בתפעולם עד היום - את זה לא ניתן לשנות. אין מה לחלום על החלפת כל הבתים בבתים ירוקים. אין מספיק חומרי גלם ואנרגיה להחלפת אפילו רבע מהבתים בעולם.
המאסה הקריטית של שינוי תבוא משינוי בתפעול, משיפוץ ירוק, ומבניה חדשה שכן תיבנה בצורה ירוקה.

כשמדברים על בניה ירוקה הדימוי הוא של בית בוץ / יורט מונגולי. אך זה רחוק מכך .

זיהום סביבתי נובע משילוב של פיצוץ אוכלוסין
כפול
רמת החיים
כפול
התנהגות "השוק החופשי".
התנהגות "השוק החופשי" אינה קשורה ליעדים הראשונים של כלכלה שמשרתת את החברה. היום מדובר בזילות במשאבי הסביבה, אויר, מים אדמה.

40-60% מהזיהום הסביבתי נובע מבניינים.
נתוני המועצה הישראלית לבניה ירוקה: מבנים אחראים יותר מכל גורם בודד אחר לצריכה ולפסולת: 17% ממי השתיה, 25% מכריתת יערות, 33% גזי חממה, 30-40% צריכת אנרגיה, 40-50% צריכת חומרי גלם.

גידול בצריכת החשמל נובע בעיקר מבניינים.
95% מאספקת האנרגיה בעולם ממקור לא מתחדש
(פחם - מזהם ובעל יעילות אנרגטית נמוכה, גז טבעי - גזי חממה כמעט כמו פחם, פחות זיהום אויר, יקר יותר, אנרגיה גרעינים - אורניום מועשר הוא משאב יקר ולא זמין, לאחר השימוש הופך לפסולת)
6% חשמל מתחנות מים - אמנם אנרגיה מתחדשת אבל יש בעיות של הטיית נהרות וכו'
רק 2% מאנרגיה מתחדשת אמיתית - שמש, רוח, גלים

פרמטרים בריאותיים וסביבתיים שנבדקים (בשוודיה אם אני זוכרת נכון)
השפעות חיצוניות:
מזהמי אויר, קרינה אלקטרו מגנטית, רעש, צל, רוח, מגוון ביולוגי, יצרנות ביולוגית, מי
נגר
השפעות סביבתיות בפנים הבית:
איכות אויר (למשל שטיח שעבר ניקוי יבש מזהם את האויר), נוחות טרמית, רעש, אור יום, קרינה אלקטרומגנטית (למשל רשת אלחוטית)
השפעות בריאותיות:
אלרגיה (למשל מדבקים, צבעים, חומרי ניקוי), דלקות פרקים, סינדרום הבנין החולה, רעש והפרעות שינה וריכוז (למשל סדין אל גהץ מכיל פורמלין!, הבזק אור קוטע שינה, אור חשמלי מפריע למערכות הביולוגיות שלנו)

פליטת חומרים לאויר ולמים גורמים לשינוי אקלים, ריבוי ריכוז חומרים כימיים בטבע, גשם חומצי, חור באוזון, אוזון קרקעי, רעילות כימית לאדם ולסביבה.

יתרונות בניה ירוקה:
2.5 ימים הקדמת שחרור מאשפוז בבית חולים, 20% שיפור תוצאות במבחנים כתוצאה מהחדרת אור טבעי, 2-16% עליה בתפוקה, צמיחה בייצור, צמיחה במכירות בעקבות החדרת אור טבעי!

וגם - 50-90% הפחתת פסולת, 30-50% הפחתת צריכת מים, 35% הפחתת פליטת גזי חממה, 30% חיסכון באנרגיה.

דברים מעניינים שנאמרו בין לבין:
* עץ לבניה מכיל רעלים
* ייצור טון בטון מייצר טון גזי חממה - חצי מהאנרגיה הנדרשת לייצור, וחצי מריאקציה בין החומרים
* גרמניה מובילה בבניה ירוקה (פאסיב האוס, וגם בתים שמייצרים אנרגיה) ומודעות מערכתית: למשל בכבישים הבינעירוניים אין תאורה, אלא רק בצמתים ובאזורי מגורים.
* מדינת חלם: המדינה אישרה קידוח נפט בשמורת נחל צאלים במדבר יהודה בעיקבות הערכה בסבירות של 15% שימצא שם נפט בתפוקה של 6.5 מיליון חביות. כדי לאמת את ההשערה יש לבצע קידוח ניסיון - קידוח, סלילת כבישים, תנועת משאיות - הרס השמורה. והפואנטה: 6.5 מיליון חביות השוות לצריכה של חודש בישראל.
* בסקנדינביה אסור למכור מוצר עם אחריות של פחות משנתיים.
* באילת מחקרים חדשים מאשימים את הבניה על הים שחסמה את הרוח הצפונית בתמותת האלמוגים.

תגובה 1:

הסבת רכב לגז אמר/ה...

כתבה מאוד מעניינת תודה. כל הטיפים האלה מצוינים כשלעצמם, אבל לדעתי מי שבאמת רוצה למנוע זיהום אויר עליו לשנות את הרגלי הצריכה שלו לגבי המכונית הפרטית ולעבור בשלב ראשון לפחות להסבת גז של המנוע.