יום חמישי, 1 בינואר 2009

קורס בניה ירוקה מ.א.מגילות ואיגוד ערים יהודה - פגישה 4: תאורה/אוורור/חומרים

ושוב עימנו רחל מנקין בילסקי, במרתון משוגע לדחוס כמה שיותר בשעתיים....

תאורה
שימוש מושכל בתאורה טבעית ניתן לראות בתרבויות קדומות. התייחסות ותכנון איפה רוצים שיהיה מואר, איפה חשוך, איפה חלל ביניים למעבר הסתגלות בין חשוך למואר כדי שלא יהיה סונוור. תכנון של תאורה דרך חרך לפי זווית שמש - מה יואר ומתי.

דוגמאות: מקדש עמון במצרים, הפנטיאון ברומא, כנסיות גותיות שהשתמשו בפתחים צרים, וטרוביוס חקר את הנושא לעומק, שימוש בחצרות פנימיות ביוון העתיקה - מוצל אך מאפשר חדירת אור לבית.
שינויים החלו עם המהפכה התעשייתית שאפשרה בניית גרעין מבנה ושימוש נרחב בזכוכית, ועם המעבר לתאורת גז וחשמל.

קרינת אור - האור שנתפס בעין האנושית הוא רק חלק מספקטרום האור היוצא מהשמש. את קצוות הספקטרום - אינפרה אדום מצד אחד וuv מצד שני - אנחנו לא רואים.

מקצועני תאורה מגדירים כמה תאורה צריך לכל פעילות ולכל חלל. 
כמות האור שהמקור פולט נמדדת ב"לומן", כמות האור ע"ג המשטח נמדדת ב"לוקס".

קרן אור שנתקלת במשטח מוחזרת במשטח לבן ונבלעת במשטח שחור. למשטחים שונים ישנם מקדמי החזרה שונים של אור (לדוגמא: קרקע 20%, צמחיה 15%, קיר צבוע לבן 70%, זכוכית שקופה 6%, כביש אספלט 5%). החזרת האור משמעותית לנושא ספיגת החום ולנושא הסינוור. בהתחשב באיזור בו אנחנו מתכננים נתייחס להחזר הרצוי - האם אנחנו רוצים לבלוע אור ולקבל חימום, להשיג ערכים נייטרליים כדי לא להסתנוור וכד'

המטרה בתכנון המבנה היא להכניס כמה שיותר אור, עם שליטה בכמות החום. 
להגיע לנוחות ויזואלית.

  • כמותית: תאורה מדוייקת לצורך - לא יותר ולא פחות מידי.
  • איכותית: כשיש פחות/יותר מידי אור זה מביא לעיוות של הצבע, ויש לזה השפעה פיזיולוגית ופסיכולוגית.
  • תאורה הומוגנית: חשוב שלא יהיו מעברים חדים מאור לחושך בחלל אחד, אלא עדיף תאורה אחידה.
  • סינוור אורבני: החזרת קרינה דרך מבני שכנים מביאה לאי נוחות
  • כמה שמיים: חשוב לנו כאנשים לראות שמיים. בבניה אורבנית צפופה יכול להיווצר מצב שבו לא רואים שמיים, וזה מביא לאי נוחות.
החדרת אור לחלל
קרינה ישירה - מגיעה מהזוית בה השמש נמצאת.
קרינה מוחזרת - האור פוגע במשטח וחוזר ממנו.
קרינה מפוזרת - אור שעובר דרך עננים או חלון חלבי למשל, נעים ונכון לנו יותר לשהות בו.

פתרונות למעטפת הבניין:
בחירת השימוש בצמחיה
הצללה חלקית ברפפות
מעטפת כפולה(קיר שני שנועד להצל/ להזרים אויר חם, ארובת אוורור)

המקור הכי פשוט להחדרת אור טבעי לחלל: חלון.
גובה החלון, גודל החלון, מקדם החזרה של משטחי הפנים, עוצמת האור - כולם ישפיעו על התאורה:
  • ככל שהחלון ממוקם גבוה יותר יחדור פחות אור לשטח הקרוב לחלון, אך כמות האור שתגיע לתקרה תוקרן רחוק יותר לעומק החלל.
  • חלון יחיד יוצר אי אחידות. חלון נוסף בקיר ממול או בקיר צדדי יכניס אור נוסף ויאזן.
  • ככל שנכנסים לעומק החלל עוצמת האור הולכת ופוחתת. הדרך לפתור - ע"י חישוב של הפתחים בחדר (ישנן תוכנות למודלים והדמיות). ככל שמוסיפים עוד פתחים הפיזור של האור יהיה יותר טוב.
שיטות להחדרת אור לחלל:
  • אור עליון - חלון גבוה קרוב לתקרה.
  • אור מוחזר - בניה כך שקרינת השמש לא תחדור באופן ישיר לחלל
  • מדף תאורה - מדף הפונה כלפי המבנה או מחוצה, ומעליו ישנו חלון. הקרינה פוגעת במדף ומוחזרת פנימה לעומק החלל.
  • אור רפלקטיבי - שרוול אופטי - שימוש במראות (כמו עיקרון פריסקופ) כדי להחדיר אור. טכנולוגיה נוספת היא של שכבות זכוכית שבתווך שלהן יש טיובות שבהם עובר האור, כך שכשהוא מגיע לתוך המבנה הוא אור מוחזר ולא אור ישיר.
זיגוג הפתחים
קיים מגוון זכוכיות עם מקדמי הצללה ומקדמי מוליכות טרמית שונים.
זכוכית בידודית יעילה - שתי שכבות זכוכית (רצוי שיהיו בעובי שונה אחת מהשניה) ובתווך ואקום, עובי 12מ"מ ומעלה.
קיימות גם זכוכיות עם יריעות פילם שמקדמי ההצללה שלהם גבוהים יותר.

אוורור
תנועת אוויר. משב אויר משפר הגשה, גם אם אין שינוי טמפרטורה.

אנחנו רוצים תנועת אויר בבית, אבל לא רוח פרצים. הסעת רוח בבית יכולה להביא לשינוי של 5 מעלות. כדי להכניס רוח הביתה:
  • הפניית פתחים לכיוון הרוח הטבעי לאזור.
  • ריבוד טרמי: כדי ליצור תנועת אויר בתוך החלל משתמשים בעובדה שאויר חם עולה למעלה - כך ניתן ליצור יניקה בנקודה מסויימת ובעקבות כך תנועת אויר. יש חשיבות למיקום הפתחים: ככל שהפתח נמוך יאפשר כניסה שלאויר קר יותר, וממול פתח עליון יאפשר יציאה של איר חם - יש השפעה לגודל הפתחים ולגבהים. שהאויר יעבור בגובה הגוף, ע"מ שנרגיש את האפקט הנוצר. 
זרימת הרוח מושפעת מהטופוגרפיה המקומית (עמק, ואדי, מישור), הבדלים בין יום ולילה , העמדת מבנים, צורת המבנה.

מחסום רוח - עצם עומד לבכיוון הרוח יחסום אותה למרחק של פי 5 מגובהו, ואז תחזור הרוח לרדת. ניתן לנצל זאת לויסות רוח חזקה מידי, למשל.

שימוש בחצר פנימית - בערב פותחיל חלונות להכנסת אויר קריר, ביום סוגרים חלונות והבית נשאר צונן בזכות המסה הטרמית שקלטה את הקור.

ישנם כמה סוגי אוורור:
אוורור איכות - החלפת אויר משומש באויר צח
אוורור לקירור - החלפת אויר פנים חם באויר חיצוני קריר
אוורור נוחות - תנועת אויר לשיפור נוחות טרמית

בניה מסורתית מדברית מתמודדת עם החום ע"י בניה צפופה, בניינים שמחוברים אחד לשני, רחובות צרים ומוצלים, כיוונים פתוחים לכיווני הרוח השלטת.

ארובת אוורור (אלמנט מקובל בבניה מסורתית באיראן - למשל בyazd), כיפת אוורור, מגדל קרור - כולם פועלים פחות או יותר על עיקרון של החדרת אויר מכיוון רוח בארובה, פגישה של האויר עם גוף מים בחדר תחתון ויציאה של האויר החם מפתח עליון.

מערכת גיאו טרמית - מערכת מיזוג אויר שמנצלת את חום האדמה. מערכת דומה למזגן, לקירור וחימום, ע"י צנרת החלפת חום - משחררת חום לאדמה קרה.

חומרים
שיקולים בבחירת חומרים לבניה
  • מקור החומר - בהתייחסות לכל מחזור חיי החומר - תהליך ייצור/ כריה עלול להיות ממקור שמאוד פוגע בסביבה. אנרגיה שיוצאת על שינוע, על ייצור. לאן הולך כשמתפרק. המגמה היא שהחומרים בהם אנחנו משתמשים יוכלו לחזור לאדמה בלי לזהם, או שיכולים לעבור לשימוש מחדש/מיחזור. קיים בעולם תקן cradle to cradle.
  • מה קורה לחומרים בתוך המבנה - מדיף רעלים, מזיק לנשימה, פוגע באיכות פנים המבנה וכו'
מה עוד ניתן לעשות
ניתן להשיג חומרים יד שניה - עץ, טקסטיל, שטיחים.
במבוק - נחשב חומר רצוי כיוון שהוא מתחדש מאוד מהר. מוצרי במבוק - פרקט, דק, ריהוט.
לשקול חידוש רהיט ישן במקום קניה של חדש.
צבעים - עדיף על בסיס מים
שימוש בדבקים ללא רעלים
מודעות לגבי אבק, שטיחים
יש מדד voc שאומר מה כמות התרחיפים שהחומר פולט לחלל.
מדדים/תקנים בינלאומיים נוספים - מקור עצים fsc, איכות אויר פנימי - לשטיחים ולטקסטיל greenguard, ecomark.

אין תגובות: