יום שבת, 17 בינואר 2009

קורס בניה ירוקה מ.א.מגילות ואיגוד ערים יהודה - פגישה 6: סיור בלוטן

בוקר טוב לכל המאזינים ולכם המתעמלים - היכון. 
בסוף חנוכה נסענו לקיבוץ לוטן לסדנת בניה בבוץ.

התחלנו את הבוקר עם איתמר. בחור חביב וצנוע, יודע על מה הוא מדבר, שלח אותנו ישר לגיגיות לשחק בבוץ.

אז ככה, חבר'ה: שמים בגיגית חצי דלי מים עם דלי אדמה, מערבבים היטב שהכל יירטב ונותנים לזה לשבת לספוח את המים ולהמיס את הרגבים. כמה זמן? 8 דקות קוסמיות.. ועכשיו, הסברים:

כל אדמה מורכבת מגרגרים הגדלים שונים.
גרגרים גדולים - חול - מתפורר כשמתייבש, גרגרים לא מחזיקים מבנה.
גרגרים קטנים - חרסית - יוצרים מטען חשמלי חזק שמושך הרבה מים. בוצי ודביק, מתנפח במים, נסדק בייבוש. כשיש באדמה גושים/רגבים זה מעיד על כך שיש כוח שמחזיק את הגרגרים למרות כוחות שפועלים עליהם - רוח, שמש.

בבניה בבוץ רוצים להגיע לחומר מאוזן - ערבוב של תכונות החול והחרסית: החרסית תוחזק ע"י הול וכך יהיה לנו חומר יציב שלא נסדק ולא מתפורר.

קש/סיבים - כמו הברזל בבטון: מחזק את החומר, מחזיק את הבוץ, מוסיף גמישות וחוזק, מאזן - מוריד ריכוז של חרסית (מתחרה עם החול על החרסית).

כלל אצבע - להשתמש בחומרים שיש לנו בשפע בסביבה שלנו - אם זה קש, שאריות אוכל של פרות, גללי חמורים, שאריות נייר או כל חומר אחר.

טוב, הבוץ כבר נח לו ואפשר לחזור לגיגית.


מוסיפים שלושת רבעי דלי חול ושלושת רבעי דלי קש ולשים עד שיתאחד. מרטיבית תבנית עץ במים, מניחם מעל לוח דיקט בגודל תואם, דוחסים את התערובת היטב פנימה כך שלא יווצרו חללים ובועות אויר באמצע, ומרימים את התבנית. מניחים לייבוש בצל.

מקור האדמה - אדמה עילית מלאה בחומרים אורגנים, שטובים לחקלאות ולא תורמים ליציבות החומר. לכן נעדיף להשאיר אותה לשימוש האופטימלי שלה, ונשתמש באדמה מעומק ביניים (למשל אדמה שהוצאה בחפירה של יסודות וכד').

בדיקת אדמה - כדי להגיע ל"מתכון" האופטימלי עבור האדמה המקומית שלנו, יש לבצע מחקר קטן. מה שנעשה בעצם זה ליצור תערובות בהרכבים שונים (כשכל החומרים מקומיים - האדמה, החול, הסיבים, המים) לרשום את המינונים ולאחר ייבוש לראות איזה תערובת נותנת לנו את התוצאה האידיאלית. היחסים יוגדרו כך - חומר אחר:סיבים:חול:אדמה כשאחנו עובדים כל הזמן עם יחידת נפח זהה, ועם חומרים יבשים. מבחינת מים - בתערובת הראשונה מודדים כמה מים צריך להוסיף כדי להגיע למרקם "חומוס" בוצי, ולפי כמות זו עושים גם עם שאר התערובות. מינון קש יהיה בדרך כלל: חול ועוד אדמה לחלק לשתיים.

מחלקים משטח/לוח גדול למרובעים של 20/20 ס"מ, בכל ריבוע שמים דגימה מתערובת מסויימת ולידה רושמים את המינונים. מומלץ גם לעשות יומן מעקב למקרה שהרישום ידהה בשמש. התערובת הראשונה שנעשה תהיה רק של האדמה המקומית עם מים, כלומר 1:0:0:0, לפי נוסחת היחסים מקודם. ולאחר מכן נשחק עם זה בקפיצות של חצי-אחד בכל אחד מהחומרים. את התערובת נמרח בשכבה בעובי 2 ס"מ, וחצי ממנה נלחץ עם מסטרינה כדי לראות איך החומר מתנהג תחת לחץ. את התוצאות אפשר לשפוט רק כשזה יבש לחלוטין - 3ימים עד 3 שבועות, תלוי באקלים. אם יצאו שתי תערובות שנותנות תוצאות טובות באותה מידה, נעדיף את זו עם החומרים שיותר זמינים לנו.

פתרון בעיות: אדמה חרסיתית מידי ניתן לאזן ע"י הוספה של חול, או הוספה של סיבים, או הוספה של מעט מלח. אדמה חולית מידי ניתן לאזן ע"י הפחתה של סיבים, או הוספה של דבק קמח (מים חמים עם קמח).

עם החומר הזה ניתן לעבוד גם בהכנת לבני בוץ, גם כחומר שמטייח קיר העשוי מצמיגים או קש או כל דבר אחר. לבני בוץ טובלים בדלי מים לפני שמניחים אותן אחת על השניה, ומתמשים בתערובת בוץ טריה ביניהן. בטיוח העבודה תהיה בשכבות, כי אם נשים מאסה של חומר הוא ייפול. אז עובדים שכבה דקה, משאירים חיספוס של שטח הפנים (ע"י שריטה עם האצבעות למשל) ומחכים לייבוש. בתחילת העבודה על השכבה הבאה מרטיבים קצת את הקודמת ואז ממשיכים עם עוד שכבה. לשכבה אחרונה ולגימורים עובדים עם חומר חלק יותר - בהכנת התערובת מסננים את האדמה, סיבים שנוסיף יהיו קצוצים דק או שנוותר עליהם לגמרי, עובדים עם שכבה דקה, ובסוף העבודה מחליקים עם ספוג טבול במים.

איטום - לאחר סיום המבנה "צובעים אותו בשמן צמחי. זה אוטם נגד מים ומוסיף יציבות. עושים 4 שכבות - הראשונה רק שמן, השניה 25% טרפנטין, השלישית 50% טרפנטין והאחרונה 75% טרפנטין. הטרפנטין מדלל את השמן וגורם לו להכינס יותר לעומק. יש לחדש את שכבת השמן כל שנתיים בערך.

באיזור האקו כיף יש עוד דברים מעניינים לראות - מתקני שעשועים בנויים מבוץ, גינון אורגני, שירותי קומפוסט, קומפוסט, תנור סולארי - אין לנו זמן בכלל, כי אנחנו רצים לארוחת צהריים, אבל לצלם אפשר:

אחרי הארוחה, פוגש אותנו אלכס, להסבר קצר על הקיבוץ וסיור. הוא מדבר על חזון הקיבוץ - קהילה, יהדות מתקדמת, ציונות, אקולוגיה - עם המון להט ואנרגיה, ממש כיף לשמוע שיש כאלה אנשים! 
הוא מעודד אותנו לא לפחד ופשוט לנסות לעשות ולהתנסות בדברים, מזכיר לנו את העיקרון של נעלים טובות וכובע טוב - הפרדה ברצפה בין הקיר לבין הקרקע למניעת רטיבות, וגג מחפה כלפי חוץ למניעת מגע ישיר עם גשם. מראה מצגת עם דוגמאות לבניה ירוקה בכל העולם. גם בניה אלטרנטיבית כמו שהם מנסים בלוטן, אבל לא רק. 
בסיור בקיבוץ אנחנו מתרשמים מאשקוביות שחיפו אותן נורא יפה בטיח בוץ (יפה, אבל לא בדיוק שימושי - הרי הצורך העיקרי במקום כל כך חם הוא בבידוד ולא בעוד מאסה טרמית), ממרכז המיחזור שלהם - הם מתגאים באחוזי מיחזור גבוהים (לא זוכרת את המספר בדיוק), מאיגלו שנבנה על בסיס באלות קש וצופה בטיח אדמה, דירונת חדר כזרת עגלגלה וחיננית עם אפקט אקוסטי מפתיע - אתה שומע את מי שבקצה החדר ממול כאילו הוא מדבר מאחוריך.

החברים בלוטן מסבירי פנים ונחמדים נורא. יש להם כל מיני סדנאות וקורסים, הלוואי עלי אם היה לי זמן... יופי של סיור.







תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

למתעניינים בבניה אלטרנטיבית, הנה אתר בנושא יורטים:
https://sites.google.com/site/kirgizyurts/home