יום שישי, 30 בינואר 2009

בניה ירוקה - מפגש עם אסי שלום, חברת אבן דרך נגב

משפחת בן דור הזמינה את תשבי כפר אדומים לפגישה עם אסי שלום, בנושא בניה ירוקה. ברור שהתייצבנו.
אסי הוא בכלל ארכיאולוג, שמשנת 89 התחיל להעסק בתחום של שימור ושחזור אתרים ברשות העתיקות. העבודה כללה ניסיון להבין את הבניה המקומית הן מבחינת התכנון האדריכלי והן מבחינת החומרים (אדמה עץ, אבן, ומליטה על בסיס סיד מקומי). הם למדו מהניסיון שהיה באירופה - שפעם שחזרו אתרים עם חומרים מודרניים ואז ראו שהתוצאות לא טובות כי החומרים לא מתחברים ועברו לשימור בטכנולוגיות המקוריות.
כשאסי הגיע לתכנון ביתו שלו, היה לו ברור שהוא רוצה לעבוד בהתייחסות לשיטות העתיקות באיזור. הרי האנשים שחיו כאן לפני 2000 שנה לא היו שונים מאיתנו בצרכים שלהם, והתמודדו עם אותו אקלים, רק בלי התרונות הטכנולוגיים שמאפשרים לנו "לעקוף" את מגבלות האקלים. אז איך הם התמודדו עם חיים ללא מזגן? הם התיחסו לסביבה שלהם ולמדו לנצל אותה לטובתם. אסי תכנן את ביתו בתוכנית העתיקה של בית ארבעת המרחבים, תוך התייחסות לכיווני שמש, רוח ונוף, ומחשבה על הפניית מי גשם לאיזורים בהם ינוצלו. מבחינת החומרים, הזדמנה לו האפשרות לקנות בלבני אדמה, בעקבות פרוייקט שכשל לבניית מלון כזה בנגב. אז החומר נקנה, ונותר רק ללמוד איך לבנות איתו...
התקן הישראלי דואג מבחינת רעידות אדמה לכך שהתקרה לא תקרוס. לכן מקפידים על עמודים נושאים. הבית נבנה עם רצפה וממ"ד מבטון, קונסטרוקצית ותקרה עץ, וקירות לבני אדמה, ועבר את כל האישורים הדרושים.
ההתעניינות בבניה המיוחדת הביאה את אסי לחפש דרכים להעביר את הידע לעוד אנשים. הוא למד את הנושא יותר, בדק מה קורה במדינות אחרות (לא מדינות נחשלות, אלא טקסס, אוסטרליה, ניו זילנד) והביא לארץ גם מכונה לייצור לבני אדמה וגם את תקן הבניה באדמה, שהוכנס גם לתקן הישראלי. התקן הישראלי מאשר היום בניה בטכנולוגיה הזאת לגובה של קומה אחת.
החברה - "אבן דרך נגב" - מציעה שירותים של בניה ירוקה. אם זה בניה בלבני אדמה, או בניה בטכנולוגיות אחרות, הם מציעים שירות של תכנון שמשלב את הצרכים, ההנדסה, תכנון של מערכות שונות בבית, והכל בראיה הוליסטית שלא מפרידה בין האדם לסביבתו. מבחינת מחיר הם מדברים על מחיר שדומה לסטנדרט הידוע של 1000$ למטר, אולי 10-20% יותר תלוי במערכות שישולבו בפנים. כיום הם מציעים פתרון עד מפתח, כיוון שרוצים לקחת אחריות על הבניה המיוחדת שלא כל אחד ידע ליישם אותה בצורה הנכונה.
קיר לבני אדמה עובד על העיקרון של מסה טרמית. מתחיל לפעול מעובי של 35 ס"מ. הקיר העבה סופג בלילה קור מבחוץ, מכיל אותו ולא מעביר אותו הלאה פנימה, וביום משחרר אותו החוצה, כנ"ל לגבי החום ביום, וכנ"ל לגבי חום/קור מהצד הפנימי של המבנה. השינוי בטמפרטורה קורה ב12 הס"מ החיצוניים של הקיר. המסה הטרמית נמדדת במשקל החומר, ולבני אדמה עונות על הצורך הזה. (שוב, תלוי בהרכב שלהן - פעם השתמשו בלבנים שהכילו יותר מידי אבן בתוכן וזה פעל פחות טוב.). בחומרי בניה סטנדרטים קשה הגיע למסה טרמית אפקטיבית שתבצע את הפעולה, חום/קור נכנסים דרך הקיר לתוך הבית, ולכן הפתרון שם הוא בבידוד - שחוסם את המעבר של הקור/חום דרך החומר.
טיפים נוספים:
  • חלל טכני מאוורר של 8- ס"מ מתחת לבית, שבו תעבור כל הצנרת והחשמל.
  • איזכור של רצפה שאיטונג מציעים שמבודדת גם מאיזור הרצפה.
  • תקרה כפולה בגג - מעל לגג הבנוי כרגיל עם שיפועים וכו', נבנה קירוי קל נוסף במרחק של כ-40 ס"מ. מונע קרינה ישירה על הגג, ומתוכנן מבחינת כיווני האויר כך שיאוורר. גם אם יכלא חום - עדיין זה יהיה פחות מחום של קרינה ישירה. חוסך אנרגיה.
  • הכנה לפוטו וולטאי (בשאיפה שהטכנולוגיה תשתפר ותהיה כלכלית יותר)
  • הכנה למים אפורים

אסי ענה בשמחה על שאלות, והזמין לבוא לראות את הבית שלו.

אני מצרפת כאן את המצגת, ואת המכתב שמציג את החברה שלו, לתועלת כולם.

סביר להניח שבעתיד התפיסה (התכנונית לפחות, גם אם לא מבחינת השימוש בלבני האדמה) תהפוך לנחלת הכלל, גם בגלל משבר האנרגיה והמשבר הסביבתי, וגם כי זה באמת קומון סנס לתכנן בהתאם למגבלות הסביבה שלך ולא להתעלם מהן כי עם קצת חשמל אפשר לעקוף אותן... בכל אופן כפיים על ההתארגנות החלוצית, בתקווה שבקרוב יהיו המון חברות כאלה שידעו לשלב תכנון חכם עם בניה חכמה ולאפשר לנו לחסוך המון אנרגיה באופן פאסיבי, ולחיות בתיאום יותר גדול עם הסביבה שלנו. אמן, כן יהי רצון.

Asi


View more presentations or upload your own.


מיזם "בנייה אקולוגית ירוקה" של חברת אבן דרך נגב
רקע:
רבים נוטים לקשר את המונח "בנייה ירוקה" להיבטים אסתטיים המתייחסים לצמחייה הסובבת את הבית או לגינה מטופחת המקבלת פני דייריו. יש אף שרואים במונח זה סוג של בנייה אלטרנטיבית. בפועל מעידה "הבנייה הירוקה" על נקודת ממשק בין נושאים תכנוניים ומבניים לבין נושאים סביבתיים: יחידת מגורים שלמה המתחשבת במרב השיקולים והנתונים הסביבתיים על מנת להגיע ליצירה ידידותית הן לסביבה והן לאדם. היא מתבססת על חכמת עבר ומוסיפה לה נדבכים מתקדמים בתחום הבנייה, כמו הידע והטכנולוגיה. באמצעות שילוב המרכיבים ממלא כאחד הבית הנבנה בשיטת "הבנייה הירוקה" את צורכיהם הפיסיים, הרגשיים והרוחניים של דייריו.
מהות המיזם:
ראשיתו של תכנון מבנה מודרני הוא בהיסטוריה האדריכלית ובאקלים של אזור המגורים. על פי נקודת מוצא זו מתחיל תהליך ההתכנון באיתור ובהבנה של מאפייני הבנייה הבולטים בעברו של האזור, אותם מאפיינים המהווים למעשה ביטוי להכרח בניצול אופטימלי של התנאים במרחב בהיעדר חשמל, מים זורמים ועוד. בנוסף נדרש הבית המודרני להשתלב בתוך התמונה הטופוגרפית הסובבת אותו.
כדי להגיע לתוצר הרצוי, על פיו הבית הוא גם יחידה שימושית ואסתטית וגם יחידה המשולבת בסביבתו הטבעית, מתייחס התכנון האקולוגי לתחומים כגון:
* תרבות ואיכות בנייה גבוהה, ללא פשרות, החל מתכנון אדריכלי אופטימאלי, רמת עבודה, וגימור.
* מקורות האנרגיה – הצד הדרומי לניצול זמין של שמש; הצדדים עם רוחות לאוורור ערב ולילה, מקור הקור בחורף; צדדים להצללה ומעבר רוח קרירה במהלך היום.
* חומרי הבנייה - שאיפה לשימוש בחומרים טבעיים כגון אדמה ועץ; חומרים ידידותיים לסביבה עם פחות רעלים ואופי תעשייתי; חומרים מודרניים, פרי פיתוח ושילוב בין רמה טכנולוגית גבוהה וחכמה לבין יכולת יישום, עמידות וכדאיות כלכלית, כשהקו המנחה הינו היגיון סביבתי.
* מערכות אקולוגיות – שילוב בבנייה או הכנה למערכות אקולוגיות כגון: מערכת גג כפול ומאוורר; חלל טכני מאוורר מתחת לרצפת הבית; מערכת קירור/חימום אקולוגית; מערכת לייצור חשמל סולארי; מערכת לניצול מים אפורים; מרפסות שמש לחימום פאסיבי; מערכת תאורה חסכונית.
* שילוב בין טופוגרפיה ואקולוגיה – השפעות מיקום הטופוגרפיה הסביבתית הקרובה והרחוקה מהאתר על אזור הבנייה; מיקום צמחייה ועצים קיימים ליצירת ביו-אקלים רצוי; משטר רוחות, כיוון, חוזק ותזמון.
* אלמנטים שנוצרו על ידי האדם – הפחתת השפעתם על הבית המתוכנן; רעש מצירי תנועה ראשיים ומשניים, מגני ילדים ושטחים ציבוריים; חסימות של נוף, רוח, שמש וגישה מבתים סמוכים; מעבר תשתיות קיים ומתוכנן.
* יעדי מיקום ופיתוח הבית – כיוון ומבטים לנוף, לגני נוי וצמחיה, לשמש ולאוורור; הוספת אלמנטים לחסימת רוחות חזקות וקרות, אבק, הפחתת רעשים.
* המיקום הסופי כפשרה חכמה – לאחר התייחסות לכל המרכיבים נקבעים תכנון ומיקום הבית תוך התייחסות לאזורים מוצללים ומוגנים, עצים וצמחיה להצללה, להורדת רעשים ואבק, וגישה אופטימאלית אל הבית- ראשית ומשנית.
התוצאה:
מאחורי המיזם הייחודי לבנייה ירוקה עומדים שני תושבי מדרשת בן גוריון ברמת נגב, אסי שלום ונהוראי ביטון. השניים עוסקים כעשרים שנה בשימור ושחזור אתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים מהחשובים בארץ. ביחד, הקימו את חברת אבן דרך נגב המשלבת את צבירת והבנת הידע מהעולם הקדום, שעה שחשמל, מים זורמים ובטון לא היו זמינים לאדם עם הישגי הטכנולוגיה ואילוצי וחוקי הבנייה והפיתוח של ימינו. כיום, עובדת החברה עם התו תקן לבנייה ירוקה של מכון התקנים הישראלי כבסיס ואישור ליישום תקן אמריקאי לבנייה מלבני אדמה, דחוסות ומיוצבות. בכך מיסדו את פעילותם כחברה עסקית לכל דבר ועניין. כיום שוקדת החברה על תכנון ובנייה של שכונה אקולוגית בשדה בוקר ובהרחבות במגוון של יישובים וקיבוצים בנגב ובגליל.
חברת אבן דרך נגב מציע את שירותיה החל מהתכנון הראשוני של תא השטח, בתפיסה ירוקה מלאה, מהבית הבודד ועד לשכונת מגורים שלמה. זאת בשיתוף היחידה לאדריכלות מדברית/אקולוגית של אוניברסיטת בן גוריון ועם הקומץ הקטן של אדריכלים המובילים בתחום הבנייה הירוקה.
שירותי הבנייה, אם בלבני אדמה דחוסות ואם בחומרי בנייה אקולוגיים - מתקדמים, ניתנים עד מפתח. כאמור, בליווי הבונה מתחילת התכנון ועד הכניסה לבית.
כן נמצאת החברה בהסכם של שיתוף פעולה עם חברת בנייה גדולה, מהמובילות והמבוססות בארץ, בעלת רישיון בנייה בסיווג ג/5 –בלתי מוגבל. הסכם זה מאפשר להתמודד עם אתגרי בנייה ומיזמים של הרחבות ושכונות אשר מעוניינים לחרוט על דגלם וליישם, הלכה למעשה, את כל יתרונות הבנייה הירוקה על כל מרכיביה.
אנו עומדים לרשותכם בכל פנייה, או השלמת מידע אשר יעזור לקדם נושא חשוב זה.
נשמח לקבוע מועד להצגת והמחשת המידע המפורט כאן.
בברכה,
אסי שלום – נהוראי ביטון
אבן דרך נגב
אסי – 0524-260732
נהוראי – 0524-260722
shalom.asi@gmail.com
nehorayb@gmail.com
http://www.siteconservation.com/

2 תגובות:

הנדסת חשמל אמר/ה...

כתבה מעניינת ביותר, תודה ! למדתי כאן פרק חשוב בנוגע לבנייה ירוקה. אין ספק שאנו צריכים לדאוג לעולם שאנו חיים בו למען הדורות הבאים !

Unknown אמר/ה...

תודה רבה על המידע.
אני חושב שהדבר שהיה לי הכי חשוב כאשר בחרתי לבנות את ביתי לפי תקן בנייה ירוקה היה נושא האנרגיה. עניין של חסכון באנרגיה ושימוש באנרגיה טבעית מאוד חשוב לי, כמובן שהחסכון בשימוש בחשמל גם גרם להורדה ברמות הקרינה של המכשירים בבית עקב ירידה משמעותית בצריכת החשמל.
אני חושב שחשוב מאוד לסבסד את נושא הבנייה הירוקה מפני שהרבה אנשים אינם יכולים להרשות לעצמם לבנות בית בבנייה ירוקה, לצערי הרבה חושבים על המחיר שהם יוציאו על הבית באותו רגע ופחות על החסכון שיהיה להם כתוצאה מהבנייה הירוקה.